Allmänna villkor & personuppgiftsbiträdesavtal

Allmänna villkor & personuppgiftsbiträdesavtal

Version 2024-11-19

ALLMÄNNA VILLKOR
PDF

  1. INLEDNING

Detta avtal (”Avtalet”), bestående av dessa allmänna villkor, Offerten samt övriga bilagor, gäller mellan pcSKOG AB, org.nr. 556539-9077, (”pcSKOG”) och pcSKOGs kund (”Kunden”) och reglerar Kundens användning av mjukvara från pcSKOG. Den mjukvara som omfattas av Avtalet anges i samband med Kundens köp och följer av Offerten.

  1. DEFINITIONER

Administratören” är en av Kunden utsedd administratör som kan reglera användare och Behörigheter. 

Användarkonto” avser ett konto som ger en specifik användare åtkomst till Tjänsten.

Appen” avser pcSKOGs program avsedda för installation på Android- och iOS-enheter (pcSKOG Fält).

Avstämningstidpunkt” avser tidpunkten då en kunds nuvarande Nivå av Tjänster och Tilläggstjänster bestäms. 

Avtal” betyder detta avtal inklusive bilagor, så som Offerten. 

Behörigheter” avser de rättigheter och åtkomster som Kunden har inom Produkterna, vilka kan regleras av detta Avtal eller genom inställningar uppsatta av Kundens Administratör.

Dataskyddsförordningen” avser Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 av den 27 april 2016. 

Dokumentationen” betyder den dokumentation som medföljer Tjänsten. Dokumentationen kan vara i tryckt form eller hållas tillgänglig på annat sätt som pcSKOG anger, såsom på pcSKOGs hemsida.

Immateriella Rättigheter” betyder alla former av immateriella och industriella rättigheter såsom upphovsrätt, databasrättigheter, källkod, patent och patenterbara uppfinningar, registrerade och oregistrerade varumärken, know-how (oavsett om denna i sig kan utgöra patenterbar uppfinning eller ej), registrerade och oregistrerade mönster. 

Installerade Programvaror” avser klientapplikationer som Appen och Programmet, vilka används för att få åtkomst till Tjänsten.

Kundens Data” avser data som Kunden eller annan på Kundens uppdrag ställer till pcSKOGs förfogande och resultatet av pcSKOGs behandling av dessa data inom ramen för Avtalet. 

Kundens Utrustning” avser datorer och annan utrustning som krävs för att använda pcSKOGs Tjänster.

Nivå” avser en viss nivå av Tjänst eller Tilläggstjänst i form av a) en viss volym eller t.ex. antal enheter som kan använda Tjänsten eller Tilläggstjänsten (såsom för e-mail och event) och/eller b) antal Användarkonton. 

Offerten” betyder ett dokument innehållande bl.a. specifikation rörande mjukvaran, tillhandahållandetjänst, pris m.m. som har accepterats av Kunden. Om Kunden beställer Tjänsten via hemsidan anses Offerten utgöra vid köptillfället angivna specifikationer samt pris m.m. som framgår av hemsidan.

Programmet” avser pcSKOGs desktopinstallerade programvara för PC (pcSKOG Plan). 

Planhotellet” avser pcSKOGs serverlösning för lagring av skogsbruksplaner. 

Produkter” avser Programmet, Appen, Webben och Planhotellet.

Tjänsten” avser den uppsättning av Produkter och Behörigheter, samt därtill kopplade tjänster, som kunden har tillgång till genom sitt abonnemang. 

Tilläggstjänst” avser ytterligare tjänster som kunden kan lägga till i sitt abonnemang.

Tilläggsbeställning” avser de ytterligare Användarkonton, Nivåer och Tilläggstjänster som Kunden kan lägga till för att öka antalet användare av Tjänsten eller för att addera extra funktioner i Tjänsten. De nivåbaserade avgifterna i tjänsten är a) “Delad Areal” som avser den sammanlagda areal skogsbruksplaner som är delad från Planhotellet till personer utanför Kundens organisation.  b) “Mottagen Areal” avser sammanlagd areal skogsbruksplaner som är mottagen från annan Kund. c) “Lagrad Areal” avser arealen skogsbruksplaner lagrad på Planhotellet. 

Tredjepartsapplikationer” avser webbtjänster eller andra mjukvarutjänster eller applikationer som används i samband med, integreras eller på annat sätt interagerar med Tjänsten, inklusive mjukvara, innehåll, tjänster, teknik, data och annat digitalt material som inkluderas eller görs tillgängligt i Tjänsten och som är skapade, erbjudna, supporterade och/eller underhållna av tredje parter.

Webben” avser pcSKOGs tjänst för att hantera skogsbruksplaner i webben, utan programinstallation. 

Årsförfallodag” avser det datum då Kundens abonnemang förnyas.

  1. TJÄNSTEN OCH pcSKOGS ÅTAGANDEN

    1. Kunden har rätt att ge åtkomst till Tjänsten för det antal användare som avtalats. 

    2. pcSKOG åtar sig att utföra sina åtaganden enligt detta Avtal med omsorg och på ett fackmannamässigt sätt.

    3. pcSKOG får anlita underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden. pcSKOG ansvarar för utförandet av de avtalsförpliktelser som utförs av underleverantörer som om de hade utförts av pcSKOG själv.

    4. Abonnemang löper med en bindningstid om tolv (12) månader och betalas årsvis i förskott om inget annat avtalas. Betalning av fakturor ska ske inom trettio (30) dagar från fakturadatum. 

    5. Om Kunden väljer att utöka antalet Användarkonton betalar Kunden för nya Användarkonton för den tid som återstår fram till Årsförfallodag.

    6. pcSKOG ska verka för att Tjänsten är tillgänglig för Kundens löpande användning. pcSKOG har dock rätt att när som helst och utan föregående meddelande stänga av tillgången till Tjänsten för brådskande underhåll eller för att skydda Tjänsten från obehöriga angrepp eller liknande. pcSKOG ska dock, i den mån det är möjligt, informera Kunden om när sådana avbrott kan komma att äga rum. Kunden har inte rätt till ersättning vid sådana avbrott. pcSKOG ansvarar inte heller för bristande tillgång som beror på avbrott eller kommunikationsproblem på internet eller andra privata och publika nätverk som används för att få tillgång till Tjänsten.

    7. pcSKOG kommer löpande att uppdatera och rätta fel i Produkterna som ingår i Tjänsten i den utsträckning pcSKOG anser nödvändigt.

    8. Om pcSKOG företar ändringar i Tjänsten som medför ändring av Tjänstens specifikation eller avgifter ska pcSKOG utan dröjsmål underrätta Kunden om ändringen. Accepterar Kunden inte ändringen, har Kunden rätt att säga upp avtalet om förändringen innebär en väsentlig olägenhet för denne. Sådan uppsägning ska meddelas med trettio (30) dagars varsel och upphörandet ska ske per den dag som anges i uppsägningen, vilken ska vara tidigast vid ikraftträdandet av ändringen och senast tre (3) månader därefter. 

    9. Tjänsten ska vara tillgänglig minst 95 % av tiden varje månad. Den tid Tjänsten är tillgänglig, dvs. utan avbrott, benämns ”Upptid” och den tid Tjänsten inte är tillgänglig, benämns ”Nertid”.

    10. Är Upptiden under en månad lägre än 95 %, och detta inte beror på planerade driftstopp har Kunden rätt till ett avdrag om 5 % av årsavgiften för varje hel vecka som den reducerade servicenivån kvarstår. Med planerade driftstopp avses avbrott som är nödvändiga för att utföra löpande underhåll och service av Produkter och därtill hörande utrustning. Avbrott på grund av planerade driftstopp ska inte ses som Nertid. Denna punkt 3.10 utgör pcSKOGs enda ansvar för Tjänstens otillgänglighet.

    11. pcSKOG ansvarar inte för brist som direkt eller indirekt orsakas av: i) Kunden eller omständighet för vilken Kunden ansvarar, ii) avbrott i kommunikationstjänst, iii) planerade driftstopp i Tjänsten med anledning av underhåll och service av tjänsterna och/eller pcSKOGs system, iv) omständighet utom pcSKOGs kontroll, innefattande Force Majeure samt virus eller liknande, eller v) avbrott eller förändringar i Tjänsten som pcSKOG genomför för att förhindra skada som kan drabba Kunden eller andra användare av Tjänsten eller pcSKOG.

  2. TILLÄGGSBESTÄLLNINGAR & TILLÄGGSTJÄNSTER

    1. Nivån Lagrad Areal, samt eventuella Tilläggstjänster som prissätts baserat på denna, utökas när Kunden sparar skogsbruksplaner på Planhotellet eller tar emot areal från en annan Kund. Nivån Delad Areal utökas när Kunden delar areal med tredje part.

    2. Om Nivån Lagrad Areal eller Delad Areal utökas debiteras Kunden årsvis i förskott för den ökade nivån. Betalning av fakturor ska ske inom trettio (30) dagar från fakturadatum. 

  3. KUNDENS ÅTAGANDEN

    1. För att pcSKOG ska kunna utföra sina åtaganden enligt Avtalet åtar sig Kunden att:

a) ha tillgång till sådan programvara och utrustning som har anvisats av pcSKOG.

b) tillse att Kundens Data är i överenskommet format samt inte behäftade med virus, skadlig kod eller andra fel som kan skada eller inverka negativt på Tjänsten.

c) följa av pcSKOG vid var tid lämnade instruktioner för Tjänsten, inklusive att installera den senast tillgängliga versionen av Installerade Programvaror, 

d) bistå pcSKOG med rimlig assistans samt i övrigt vidta sådana åtgärder som rimligen kan krävas för att pcSKOG ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt Avtalet, samt

e) tillse att användare genomgår utbildning eller andra instruktioner som anvisas av pcSKOG innan användning av Tjänsten.

  1. De användaruppgifter och lösenord som används för att erhålla tillgång till Tjänsten ska förvaras på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan få tillgång till Tjänsten. Det är förbjudet att ha gemensamma användaruppgifter och lösenord mellan flera användare. pcSKOG kan ge tillfälliga undantag från detta förbud. 

  2. Vid överträdelse av detta avsnitt har pcSKOG rätt att omedelbart stänga av Kundens åtkomst till Tjänsten.

  1. BEGRÄNSNINGAR

    1. Kundens rätt att använda Tjänsten regleras av detta Avtal, inklusive men inte begränsat till avsnitt 3  och Offerten. Inga andra rättigheter beviljas Kunden utöver vad som uttryckligen framgår av detta Avtal.

    2. Kunden är, såvida inte pcSKOG medgivit sådan användning i förväg, förbjuden att:

a) använda Tjänsten för andra syften än den är avsedd för enligt Dokumentationen,

b) överlåta, underlicensiera eller på annat sätt tillhandahålla Tjänsten för användning av tredje man,

c) dekompilera eller på annat sätt försöka utröna Tjänstens funktion eller anlita annan för att göra så,

d) ändra eller utveckla annan mjukvara som använder sig av Tjänsten utan pcSKOGs tillåtelse eller pcSKOG på förväg angivna API:er, eller 

e) ”hacka” Tjänsten, introducera virus, trojanska hästar eller annan skadlig eller oönskad kod (s.k. ”malware”) i Tjänsten eller genom ett oproportionerligt antal anrop till de servrar som Tjänsten tillhandahålls försvåra eller begränsa användning av Tjänsten för tredje man, eller försöka att göra något av ovanstående.

  1. Om pcSKOG medgivit användning av Tjänsten av tredje man ansvarar Kunden för sådan tredje mans användning som om den varit Kundens egna.

  1. SUPPORT OCH UNDERHÅLL

pcSKOG ska i rimlig omfattning tillhandahålla produktsupport, innebärande möjlighet för användare att under avtalsperioden ställa frågor om Tjänsten och få den hjälp som behövs för Tjänstens användande.

  1. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

    1. Samtliga Immateriella Rättigheter och alla andra rättigheter i eller avseende Tjänsten tillhör pcSKOG, eller där så är tillämpligt, pcSKOGs licensgivare.

    2. Ingenting i detta Avtal ska utgöra en överlåtelse eller överföring av några Immateriella Rättigheter eller andra rättigheter i Tjänsten till Kunden. Den data som Kunden bearbetar och som skapas av Tjänsten som en följd av Kundens användning därav ska dock utan inskränkning ägas av Kunden. pcSKOG äger rätt att använda Kundens Data endast i den utsträckning det krävs för att fullgöra sina skyldigheter enligt detta Avtal. pcSKOG äger dock rätt att utan begränsning använda information om processers funktioner, prestanda, kapacitet och annan statistik eller liknande uppgift baserad på Tjänstens bearbetning av Kundens Data. pcSKOG äger också rätt att använda Kundens Data i produktutvecklings- och forskningssyfte. 

    3. pcSKOG garanterar att användning av Tjänsten i enlighet med detta Avtal inte utgör intrång i annans Immateriella Rättigheter. För det fall att Kunden erhåller krav från tredje man med påstående att Tjänsten utgör intrång i sådan tredje mans Immateriella Rättigheter kommer pcSKOG att hålla Kunden skadeslös, förutsatt att

(i) Kunden omedelbart meddelar pcSKOG att krav erhållits,

(ii) att pcSKOG får full kontroll och beslutanderätt avseende försvar eller förhandling av kravet,

(iii) att Kunden inte gjort något medgivande, träffat någon uppgörelse eller på annat sätt påverkat pcSKOGs möjlighet att försvara eller förhandla en uppgörelse avseende kravet, och 

(iv) att Kunden i skälig utsträckning medverkar till pcSKOGs försvar eller förhandling avseende kravet. pcSKOGs skyldighet att hålla Kunden skadeslös enligt denna punkt förutsätter även att Kunden installerat samtliga uppdateringar som pcSKOG gjort tillgängliga för Kunden, förutsatt att användning av sådan uppdaterad version av Tjänsten hade undvikit intrånget.

  1. För det fall att krav enligt punkt 8.3 uppkommit, eller om pcSKOG bedömer att risk för sådana krav kan finnas, har pcSKOG rätt att

(i) erhålla licens eller annan rätt för Kunden att fortsätta använda Tjänsten,

(ii) ändra Tjänsten så att Tjänsten inte längre kan anses göra intrång eller,
om varken (i) eller (ii) kan åstadkommas på villkor som pcSKOG bedömer skäliga, 

(iii) säga upp detta Avtal till omedelbart upphörande och avskära Kundens möjlighet att använda Tjänsten. Kunden har inte rätt till ersättning för sådan ändring. Kunden har dock vid uppsägning enligt denna punkt (iii) rätt att få tillbaks del av erlagd avgift eller, där så är tillämpligt, supportavgift med belopp som motsvarar den tid av innevarande avtalsperiod som Tjänsten inte kan användas i förhållande till den tid för vilken ersättning har erlagts, dock maximalt 50 % av erlagd avgift.

  1. TREDJEPARTSAPPLIKATIONER

    1. För det fall att Tjänsten innehåller mjukvara från tredje part (”Tredjepartsapplikationer”) gäller att sådan mjukvara tillhandahålls i enlighet med de villkor som gäller för användning av respektive Tredjepartsapplikation. En förteckning över all sådan Tredjepartsapplikationer som ingår i Tjänsten framgår av Dokumentationen. De tillämpliga villkoren, eller var dessa kan erhållas, framgår av Dokumentationen.

    2. Alla immateriella rättigheter till Tredjepartsapplikationer tillhör respektive rättighetsinnehavare. Inget i detta Avtal ska tolkas som en överlåtelse av sådana rättigheter till Kunden.

  2. KONSULTTJÄNSTER

    1. pcSKOG kan tillhandahålla särskilda konsulttjänster inom ramen för Avtalet, om parterna har kommit överens om detta.

    2. pcSKOG åtar sig att utföra konsulttjänsterna med omsorg och på ett fackmannamässigt sätt, samt i enlighet med de instruktioner som meddelas av Kunden. pcSKOG ska utföra konsulttjänsterna med för ändamålet lämpliga och kvalificerade konsulter.

    3. Kunden ska lämna pcSKOG tillgång till information och underlag avseende Kundens verksamhet i den omfattning som behövs för tjänstens utförande.

    4. pcSKOG får använda underkonsult för utförande av konsulttjänst. Sådan underkonsult har dock inte rätt att behandla personuppgifter för pcSKOGs räkning.

    5. Alla immateriella rättigheter som uppstår till följd av konsulttjänsterna ska tillfalla pcSKOG, om inte annat skriftligen överenskommits mellan parterna.

  3. ANSVAR FÖR FEL

    1. pcSKOG ska avhjälpa fel i Tjänsten som beror på omständighet för vilken pcSKOG ansvarar med den skyndsamhet som omständigheterna kräver. Skulle avhjälpande inte komma till stånd har Kunden rätt till nedsättning av avgiften för den tid som hinder för nyttjande av Tjänsten föreligger. Kunden har, utöver vad som framgår av detta avsnitt 11, ingen rätt till ersättning eller skadestånd till följd av fel i Tjänsten, såvida inte felet beror på pcSKOGs grova vårdslöshet.

    2. Med fel avses att Tjänsten inte uppfyller Offerten eller avviker från vad som i övrigt följer av Avtalet.

    3. pcSKOG ansvarar för skada som pcSKOG genom sin försummelse orsakat Kunden, med de begränsningar som anges nedan.

    4. Parts skadeståndsansvar ska, utom i fall som avses i punkt 8.3 (Intrång) och såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, vara begränsat till högst två (2) prisbasbelopp (enligt socialförsäkringsbalken (2010:110)).

    5. Part ansvarar inte, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, i något fall för utebliven vinst eller annan indirekt skada eller förlust, inklusive den andra partens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller förlust av information.

    6. Part ska, för att inte förlora sin rätt till talan, framställa ersättningsanspråk senast tre (3) månader efter det att parten upptäckt grunden för kravet, dock senast sex (6) månader från det att skadan uppstod.

    7. pcSKOG ansvarar inte för förlust eller förvanskning av data utom vad avser sådan förlust och förvanskning av data som orsakats av pcSKOGs försumlighet att utföra säkerhetskopiering i enlighet med uppdraget.

  4. PERSONUPPGIFTSBEHANDLING

    1. Vid tillhandahållande av Tjänsten kan pcSKOG komma att behandla personuppgifter för Kundens räkning. Parterna ska därför ingå ett
      personuppgiftsbiträdesavtal med tillhörande instruktion (”Biträdesavtalet”), i enlighet med Bilaga 1. Vad avser behandling av personuppgifter ska Personuppgiftsbiträdesavtalet äga företräde framför övriga regleringar i Avtalet.

  5. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING

    1. Avtalet träder i kraft vid avtalat startdatum eller annars vid installation eller användning av Tjänsten och gäller därefter tills vidare, förutsatt att angivna avgifter rätteligen erläggs av Kunden.

    2. Kunden har rätt att när som helst genom skriftligt meddelande säga upp Avtalet till upphörande eller sluta använda Tjänsten. Om avgiften är löpande anses Kunden även ha sagt upp Avtalet till upphörande om Kunden trots en påminnelse inte erlägger avgiften för kommande period.

    3. pcSKOG har rätt att säga upp Avtalet om pcSKOG kommer upphöra med tillhandahållandet av Tjänsten. Sådan uppsägning träder i kraft tidigast en (1) månad från pcSKOGs skriftliga meddelande därom. pcSKOG har rätt att säga upp Avtalet om Kunden vid upprepade tillfällen underlåter att betala för Tjänsten. 

    4. Vardera parten har rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om:
      i) den andra parten begår ett väsentligt avtalsbrott och avtalsbrottet inte fullt ut avhjälpts senast 30 dagar från att avtalsbrytande part erhållit skriftligt meddelande från den andra parten med begäran om rättelse; ii) den andra parten ställer in sina betalningar, beslutar om frivillig eller ofrivillig likvidation, ansöker om företagsrekonstruktion eller konkurs (eller om annan ansöker parten i konkurs) eller om part på annat sätt kan anses vara på obestånd. 

  6. FORCE MAJEURE

    1. Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta Avtal om underlåtenheten har sin grund i omständighet som är utanför parts kontroll och som part inte rimligen kunnat förutse eller undvika, såsom krig, myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, handels- eller valutarestriktioner, blockad, brand, översvämning eller liknande omständighet, samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer.

    2. Det åligger part som önskar åberopa befrielsegrund enligt detta avsnitt 14 att utan dröjsmål underrätta den andra parten om uppkomsten därav, liksom dess upphörande.

    3. Oavsett vad sägs om befrielse från påföljd i detta avsnitt 14 har part rätt att utan påföljd säga upp Avtalet till omedelbart upphörande genom skriftligt meddelande till den andre parten om fullgörandet av en väsentlig förpliktelse enligt Avtalet försenas med mer än tre (3) månader.

  7. SEKRETESS

    1. Parterna förbinder sig att till utomstående inte lämna information avseende Avtalets innehåll och annan information som parterna fått ta del av med anledning av Avtalet, oavsett om informationen lämnats skriftligen eller muntligen och oberoende av format (”Konfidentiell information”).

    2. Parterna förbinder sig att använda Konfidentiell information enbart i syfte att fullgöra sina åtaganden under Avtalet och inte för något annat ändamål. Parterna förbinder sig vidare att vidta erforderliga åtgärder för att förhindra att anställd, underkonsult eller annan mellanman använder eller avslöjar Konfidentiell information för utomstående samt att använda samma nivå av aktsamhet (men inte lägre nivå än skälig aktsamhet) för att undvika utlämnande eller nyttjande av Konfidentiell information som parten använder avseende sin egen konfidentiella eller upphovsrättsskyddade information.

    3. Ovanstående gäller inte för sådan information som i) vid tidpunkten för utlämnandet är eller senare blir tillgänglig för allmänheten på annat sätt än genom överträdelse mot Avtalet, eller ii) redan var tillgänglig för part eller som denne på egen hand har utvecklat innan ingåendet av Avtalet och som inte, direkt eller indirekt, har erhållits genom överträdelse mot Avtalet. 

    4. Denna sekretessförbindelse förhindrar inte part från att lämna sådan information som part har skyldighet att lämna ut enligt lag, dom eller myndighetsbeslut. Om part skulle ha eller åläggas skyldighet att lämna sådan information, åtar sig parterna att omedelbart underrätta den andra parten. parterna ska göra sitt bästa för att tillse att information som lämnas i enlighet med denna punkt, så långt möjligt, behandlas konfidentiellt av mottagaren av informationen.

    5. Regleringen i denna punkt ska äga giltighet under avtalstiden och tre (3) år efter Avtalets upphörande.

  8. ALLMÄNT

    1. Ingen av parterna äger rätt att, helt eller delvis, överlåta eller pantsätta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt detta Avtal utan den andre partens skriftliga godkännande. pcSKOG äger dock överlåta sina fordringar på Kunden till annan.

    2. Samtliga meddelanden under detta Avtal ska ske genom bud eller rekommenderat brev till mottagande parts senast kända adress eller e-post enligt parternas skriftliga instruktioner. Meddelande ska anses ha kommit mottagaren tillhanda: (i) om avlämnat med bud: vid överlämnandet; (ii) om avsänt med rekommenderat brev: två dagar efter avlämnande för postbefordran; och (iii) om avsänt med e-post: vid avsändandet om mottagande bekräftats av mottagaren.

    3. Ändringar av och tillägg till detta Avtal ska för att äga giltighet ske skriftligen och undertecknas av båda parter.

    4. Kunden accepterar att den av Kunden angivna Administratören är behörig att företräda Kunden i alla frågor som rör detta Avtal inklusive att överenskomma om ändringar av och tillägg till detta Avtal.

  9. TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG

Svensk lag ska tillämpas på detta Avtal. Tvist ska avgöras av allmän domstol med Lunds tingsrätt som första instans.

BILAGA 1 PERSONUPPGIFTSBITRÄDESAVTAL

  1. BAKGRUND

    1. Vid tillhandahållande Tjänsten kommer pcSKOG att behandla personuppgifter för Kundens räkning, varför Parterna ingått detta Biträdesavtal, som utgör del av Avtalet. 

    2. Detta Biträdesavtal reglerar den Personuppgiftsansvariges rättigheter och skyldigheter i egenskap av personuppgiftsansvarig och Personuppgiftsbiträdets rättigheter och skyldigheter i egenskap av personuppgiftsbiträde när Personuppgiftsbiträdet behandlar personuppgifter för den Personuppgiftsansvariges räkning.

  2. DEFINITIONER

    1. Om annat inte framgår av Biträdesavtalet, ska begrepp som används i detta Biträdesavtal tolkas i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning (”Tillämplig Dataskyddslagstiftning”).

    2. Definitioner som används i detta Biträdesavtal men som inte är definierade i detta Biträdesavtal ska tolkas i enlighet med Avtalet.

  3. BILAGOR TILL BITRÄDESAVTALET

Specifikation över behandlingen av personuppgifter, Bilaga 2.

På förhand godkända underbiträden, Bilaga 3. 

  1. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

    1. Personuppgiftsbiträdet förbinder sig att endast behandla personuppgifter enligt dokumenterade instruktioner från Personuppgiftsansvarig, såvida inte annat följer av Tillämplig Dataskyddslagstiftning. Den Personuppgiftsansvariges ursprungliga instruktioner till Personuppgiftsbiträdet om behandlingens föremål och varaktighet, behandlingens karaktär och ändamål, typ av personuppgifter och kategorier av registrerade anges i detta Biträdesavtal och i Offerten.

    2. Den Personuppgiftsansvarige bekräftar att Personuppgiftsbiträdets skyldigheter enligt detta Biträdesavtal, inklusive Offerten, utgör de fullständiga instruktioner som ska följas av Personuppgiftsbiträdet. Alla ändringar i den Personuppgiftsansvariges instruktioner ska förhandlas separat och ska, för att bli gällande, dokumenteras skriftligt och undertecknas av Parterna. Den Personuppgiftsansvarige är skyldig att tillse att Personuppgiftsbiträdet inte kommer att behandla andra kategorier av personuppgifter, eller behandla personuppgifter om andra kategorier av registrerade, än vad som anges
      i Offerten.

    3. Personuppgiftsbiträdet ska utan onödigt dröjsmål informera den
      Personuppgiftsansvarige om Personuppgiftsbiträdet anser att en instruktion från den Personuppgiftsansvarige avseende behandlingen av personuppgifter strider mot Tillämplig Dataskyddslagstiftning.

    4. Personuppgiftsbiträdet ska, i den utsträckning som krävs enligt Tillämplig
      Dataskyddslagstiftning och enligt den Personuppgiftsansvariges skriftliga instruktioner i varje enskilt fall, bistå den Personuppgiftsansvarige vid fullgörandet av dennes skyldigheter enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning.

  2. UNDERBITRÄDEN OCH TREDJELANDSÖVERFÖRINGAR

    1. Den Personuppgiftsansvarige godkänner att Personuppgiftsbiträdet får anlita underbiträden inom och utanför EU/EES och får överföra personuppgifter utanför EU/EES. Personuppgiftsbiträdet ska säkerställa att underbiträden är bundna av skriftliga avtal som ålägger dem motsvarande skyldigheter vid databehandlingen som de skyldigheter som gäller enligt detta Biträdesavtal. Bilaga 3 innehåller en lista på i förhand godkända underbiträden från och med dagen för ikraftträdandet av detta Biträdesavtal.

    2. Om Personuppgiftsbiträdet avser att anlita ett nytt eller ersätta ett befintligt underbiträde för att behandla personuppgifter som omfattas av detta Biträdesavtal ska Personuppgiftsbiträdet i förväg informera den Personuppgiftsansvarige om detta och bereda denne möjlighet att framföra invändningar. Sådana invändningar ska ske skriftligen utan onödigt dröjsmål från det att den Personuppgiftsansvarige fått informationen. Personuppgiftsbiträdet ska förse den Personuppgiftsansvarige med all information som denne skäligen kan begära för att bedöma om anlitandet av det föreslagna underbiträdet kommer att säkerställa efterlevnaden av den Personuppgiftsansvariges skyldigheter enligt detta Biträdesavtal och tillämplig dataskyddslagstiftning. Om efterlevnaden av dessa skyldigheter, enligt Personuppgiftsansvariges befogade uppfattning, inte möjliggörs genom det föreslagna underbiträdet och Personuppgiftsbiträdet trots Personuppgiftsansvariges invändning vill anlita det föreslagna underbiträdet, har den Personuppgiftsansvarige rätt att säga upp Avtalet utan extra kostnad. Om invändningen inte är befogad har den Personuppgiftsansvarige inte rätt att säga upp Avtalet. Om Avtalet sägs upp upphör detta Biträdesavtal automatiskt att gälla i enlighet med vad som anges i punkten 12 nedan.

    3. Om personuppgifter överförs till, eller åtkomst möjliggörs från, plats utanför EU/EES ska Personuppgiftsbiträdet säkerställa att det finns en laglig grund för överföringen enligt tillämplig dataskyddslagstiftning, till exempel EU kommissionens modellklausuler. Personuppgiftsansvarig ger Personuppgiftsbiträdet fullmakt att för Personuppgiftsansvarigs räkning ingå EU-kommissionens modellklausuler med underbiträden.

  3. DATASÄKERHET OCH SEKRETESS

    1. Personuppgiftsbiträdet är skyldigt att fullgöra sina rättsliga förpliktelser avseende informationssäkerhet under Tillämplig Dataskyddslagstiftning och ska i samtliga fall vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas.

    2. Personuppgiftsbiträdet är skyldigt att säkerställa att endast sådan personal som direkt måste ha tillgång till personuppgifter för att kunna fullgöra Personuppgiftsbiträdets skyldigheter enligt detta Biträdesavtal får tillgång till sådana uppgifter. Personuppgiftsbiträdet ska säkerställa att sådan personal omfattas av en lämplig sekretessförbindelse.

  4. UTLÄMNANDE AV PERSONUPPGIFTER OCH KONTAKTER MED MYNDIGHET

    1. Personuppgiftsbiträdet förbinder sig att inte utan föregående skriftligt medgivande från den Personuppgiftsansvarige, utlämna eller på annat sätt göra personuppgifter som behandlas enligt detta Biträdesavtal tillgängliga för tredje part, om annat inte följer av svensk eller europeisk lag, domstols- eller myndighetsbeslut.

    2. Om en registrerad begär information från Personuppgiftsbiträdet om behandlingen av dennes personuppgifter ska Personuppgiftsbiträdet utan onödigt dröjsmål hänskjuta sådan begäran till den Personuppgiftsansvarige.

    3. Om behörig myndighet begär information från Personuppgiftsbiträdet om behandlingen av personuppgifter ska Personuppgiftsbiträdet utan onödigt dröjsmål informera den Personuppgiftsansvarige om detta. Personuppgiftsbiträdet får inte i något avseende handla för den Personuppgiftsansvariges räkning eller som ombud för denne, och får inte utan föregående medgivande från den Personuppgiftsansvarige överföra eller på annat sätt lämna ut personuppgifter eller andra uppgifter rörande behandlingen av personuppgifter till tredje part, om annat inte följer av svensk eller europeisk lag, domstols- eller myndighetsbeslut.

    4. Om det enligt tillämpliga svenska eller europeiska lagar och regelverk begärs att Personuppgiftsbiträdet ska utlämna personuppgifter som Personuppgiftsbiträdet behandlar för den Personuppgiftsansvariges räkning, är Personuppgiftsbiträdet skyldigt att omgående meddela den Personuppgiftsansvarige om detta, om annat inte följer av tillämplig lag, domstols- eller myndighetsbeslut, och att i samband med utlämnandet begära att uppgifterna behandlas med sekretess.

  5. PERSONUPPGIFTSINCIDENTER

    1. Personuppgiftsbiträdet ska utan onödigt dröjsmål underrätta den Personuppgiftsansvarige efter att ha fått vetskap om en personuppgiftsincident.

    2. Personuppgiftsbiträdet ska bistå den Personuppgiftsansvarige med den information som rimligen kan krävas för att uppfylla dennes skyldighet att anmäla personuppgiftsincidenter.

  6. RÄTT TILL GRANSKNING

    1. Den Personuppgiftsansvarige ska, i sin egenskap av personuppgiftsansvarig, ha rätt att vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att Personuppgiftsbiträdet kan fullgöra sina skyldigheter enligt detta Biträdesavtal och att Personuppgiftsbiträdet faktiskt har vidtagit de åtgärder som krävs för att säkerställa att dessa skyldigheter fullgörs.

    2. Personuppgiftsbiträdet förbinder sig att tillhandahålla den Personuppgiftsansvarige all information som krävs för att visa att de skyldigheter som anges i detta Biträdesavtal följs, samt att möjliggöra för och medverka till sådan granskning, inbegripet tillsyn på plats, som genomförs av den Personuppgiftsansvarige eller annan granskare som utsetts av denne, under förutsättning att de personer som utför granskningen ingår lämpliga sekretessavtal. Tillsyn på plats får ske högst en (1) gång per tolv (12) månader, om inte Personuppgiftsansvarig kan visa att särskilda skäl föreligger för tillsyn i perioden däremellan.

  7. ERSÄTTNING

Personuppgiftsbiträdet har rätt till ersättning enligt Personuppgiftsbiträdets vid var tid gällande prislista för det arbete som utförts på grund av skyldigheterna i punkterna 4.4, 7, 8.2, 9 och 13 i detta Biträdesavtal.

  1. ANSVARSBEGRÄNSNING

De ansvarsbegränsningar som anges i punkt 11.4 i Avtalet ska tillämpas för Personuppgiftsbiträdets ansvar enligt detta Biträdesavtal.

  1. AVTALSTID

Bestämmelserna i detta Biträdesavtal ska gälla så länge som Personuppgiftsbiträdet behandlar personuppgifter för vilka den Personuppgiftsansvarige är personuppgiftsansvarig.

  1. ÅTGÄRDER NÄR BEHANDLINGEN AV PERSONUPPGIFTER AVSLUTATS

    1. När detta Biträdesavtal upphör ska Personuppgiftsbiträdet, beroende på vad den Personuppgiftsansvarige väljer, radera eller återlämna alla personuppgifter som behandlats enligt Biträdesavtalet inom trettio (30) dagar efter Avtalets upphörande, om inte lagring av personuppgifterna krävs enligt svensk eller europeisk lagstiftning.

    2. På begäran av den Personuppgiftsansvarige ska Personuppgiftsbiträdet utan onödigt dröjsmål även efter behandlingens avslutande enligt punkten 12 ovan skriftligen bekräfta vilka åtgärder som vidtagits avseende personuppgifterna.

  2. ÄNDRINGAR I BITRÄDESAVTALET

Ändringar av, och tillägg till, Biträdesavtalet ska för att vara bindande upprättas skriftligen och vara undertecknade av parterna. 

  1. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

    1. Detta Biträdesavtal ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag.

    2. Tvist angående tolkning eller tillämpning av detta Biträdesavtal ska lösas i enlighet med punkten 8.9 i Personuppgiftsbiträdets allmänna villkor (som utgör del av Avtalet).

 

Bilaga 2

Specifikation över behandlingen av personuppgifter. 

Kategorier av uppgifter:
Namn
Adress
Telefonnummer
Epost
Fastighetsbeteckning
Ägarandel i fastighet
Typ av kontakt (kan anta värde av skogsägare, skoglig kontakt
eller planläggare)
Kategorier av registrerade Markägare (Hel- och/eller delägare).
Planläggare/producent av skogsbruksplanen.

Behandlingsaktiviteter:
Lagring, sortering, kategorisering, konvertering.

Plats för behandling av personuppgifterna:
ITM8, Sverige
Fortnox, Sverige.
Upsales, Sverige
Oneflow, Sverige
Kodexe Malmö, Sverige

Bilaga 3

På förhand godkända underbiträden
Namn, Plats för behandling (land)
ITM8 AB, Sverige
Fortnox AB, Sverige
Upsales AB, Sverige
Oneflow AB, Sverige
Kodexe Malmö, Sverige