Här följer en teknisk beskrivning för beräkningen av terrängtransportavstånd
Steg 1: Pixlar med angiven cellstorlek placeras ut. Alla pixlar som är tillåtna att starta ifrån (dvs vägar) sätts till att ha avståndet 0. Alla andra pixlar får värdet MaxAvståndet. I och med detta har alla pixlar fått ett startavstånd. Sedan gäller det att hitta ett eventuellt kortare avstånd för alla pixlar med MaxAvståndet.
Steg 2: Utifrån samtliga pixlar med avståndet 0 (Startavstånd = 0) provar man att röra sig i 8 olika riktningar - 8 grannpixlar. Upp, ned, höger och vänster ger ett eventuellt nytt kortaste avstånd som är StartAvstånd + pixlestorleken. Diagonala förflyttningar ger StartAvstånd + pixelstorleken * RotenUr(2). För alla dessa 8 grannpixlar sparar man detta nya avstånd om det är bättre än vad pixeln redan hade. Detta körs tills dess att alla pixlar har fått sitt kortaste avstånd.
Steg 3: Har man angivit ett generellt slingertillägg om 1.3 så blir deltaavståndet StartAvstånd + pixelstorleken * 1.3 resp StartAvstånd + pixelstorleken * RotenUr(2) * 1.3. Avstånden blir alltså 30 % längre än att bara köra rakt över pixeln. Har man ett slingertillägg som beror av GYL så räknas pixelns slingertillägg ut enligt formeln i formuläret. GYL 231 ger 1,25*1,50*1.00 = 1,88