Genom att klicka på Tatuk-kontroll öppnas kartmotorn Tatuks egen dialog för Karta 3D. (På engelska.)
a. Navigeringkontroll. Genom att trycka upprepade gånger på ikonen kan man växla mellan olika navigeringslägen (på bilden visas rotation). Varje läge Motsvarar pcSKOGs knappar för rotation och förflyttning. Notera att pcSKOG inte har implementerat navigationsläget Öga, som medger att man flyttar kameran i karta 3D. Pilarna används vid förflyttning i respektive navigeringsläge (se nedan). Knappen + innebär att man zoomar in. Knappen - innebär att man zoomar ut.
De olika navigeringslägena:
Rotera scen: Pilarna roterar kartan runt origo-punkten. Motsvarar pcSKOGs rotera-knapp.
Flytta: Pilarna flyttar origo-punkten på XY-planet. Motsvarar pcSKOGs- flytta-knapp.
Rotera kamera: Pilarna roterar kameran, som om den vore handhållen. Ej implementerad av pcSKOG.
Flytta ljuskällan (solen): Pilarna flyttar ljuskällans postion. Motsvarar pcSKOGs skugga dialog.
b. Inmatningfält som medger att man manuellt sätta de sfäriska koordinaterna på kamerans position eller solens position. Vertikalt (vertical), horisontellt (horizontal) vinkel och avstånd (distance) till referenspunkten. Användbart om man vill ange en exakt utsiktspunkt.
c. Anger hur origopunkten ska vara positionerad längs med z-axeln i förhållande till öppna lager.
d. Växlar mellan direkt (directional) ljuskälla och indirekt ljuskälla. Värdet ange ljuskällans styrka.
e. Slå på/Slå av basplanet.
f. Slå på/Slå av trådmodellen.
g. Slå på/Slå av sidorna på en 3d modell. T.ex. väggarna på ett hus.
h. Förstärker höjdmodellens höjdvärde med angiven procentsats.
i. Förstärker höjdmodellens m-värden med angiven procentsats.
j. Slå på/Slår av vattenivån. Värdet anger vattenytans höjd över havet i meter. Implementerat av pcSKOG.
k. Anger om väggar ska placeras på 3d objekt och om de ska vara av, gråa eller ha en textur.