Navigation:  pcSKOG Proffs/Gård Rättvik (2019) > Kom igång med pcSKOG > Installation >

Licensavtal

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Sammanfattning av Licens- och servicevillkor – standardavtal för pcSKOGs produkter

 

* Avtalet godkänns elektroniskt i samband med installation av aktuell produkt,

* Avtalet ger kunden rätt, att för en (1) användares räkning, installera och använda produkten på flera persondatorer, arbetsstationer eller andra enheter,

* pcSKOG Gård får inte användas i kommersiell verksamhet, för kommersiell användning krävs en pcSKOG Proffs licens,

* Serviceavtalet (även benämnt Avtalsservice) gäller i 12 månader och förlängs automatiskt,

* Produktsupporten gäller senaste versionen av det aktuella programmet,

* Du har en skyldighet att säkerhetskopiera regelbundet enligt vedertagna principer samt säkerhetskopiera före varje serviceinsats från pcSKOG utan speciell uppmaning från pcSKOG,

 

Fulltext - Licens- och servicevillkor - standardavtal för pcSKOGs produkter

 

pcSKOG AB (556539-9077) 2011-06-01

 

Detta är ett avtal mellan licensinnehavaren, i avtalet benämnd kunden, och pcSKOG AB. Tillägg till detta avtal ska godkännas skriftligen av pcSKOG AB, nedan pcSKOG.

 

Med kund avses den juridiska eller fysiska person som specificerats på fakturan från pcSKOG eller från någon av pcSKOGs partners. Avtalet och/eller servicen gäller från den dag beställningen mottagits och accepterats av pcSKOG.

 

Det kan även förekomma tilläggsavtal som tillsammans med detta avtal utgör hela avtalet för den aktuella produkten. Godkännandet av detta avtal innebär att du även godkänner att pcSKOGs produkter innehåller programkod utvecklad av tredje part och vars rättigheter regleras i ett tilläggsavtal, som du som kund till pcSKOG ska informeras om enligt tredje part. Dessa tilläggsavtal presenteras i förekommande fall i produktens Hjälpfil.

 

Avtalet godkänns elektroniskt i samband med installation av aktuell produkt. Detta godkännande bekräftar att kunden har läst, förstått och accepterat villkoren i avtalet. Kunden förbinder sig att följa villkoren i avtalet för aktuell produkt och/eller service från pcSKOG.

 

Avtalet och eventuell tillhörande service gäller endast under förutsättning att kunden betalar licens- respektive serviceavgiften samt registrerar licensinnehavet hos pcSKOG. Avtal om licens (rätt att använda produkten) krävs för alla produkter. Avtal om service är frivilligt för vissa produkter (s k serviceavtal), medan det för andra produkter är obligatoriskt under hela användandet (s k abonnemang). På fakturan från pcSKOG framgår vilken typ av avtal som gäller för den aktuella produkten.

I de fall kunden arbetar med flera produkter från pcSKOG som utbyter data med varandra krävs avtal om service på samtliga av dessa produkter. I de fall kunden installerar produkten som en demoversion får produkten användas under den angivna tiden, utan att kunden förbinder sig att följa detta avtal vad gäller betalning och registrering av licensinnehav.  Om kunden har tecknat en så kallad utbildningslicens gäller dessa villkor tillsammans med tilläggsavtalet Avtal utbildning och programförmedling.

 

Licensvillkor

 

Villkoren gäller alla produkter från pcSKOG, om inte annat avtalats särskilt. Villkoren gäller oavsett om produkten tillhandahållits kostnadsfritt eller mot betalning. Vissa licenser gäller endast under en viss tidsperiod och förutsätter att du ingår ett avtal om service med pcSKOG.

 

Licensvillkorens omfattning

 

Avtalet ger kunden rätt, att för en (1) användares räkning, installera och använda produkten på flera persondatorer, arbetsstationer eller annan enhet.

 

Licens för pcSKOG Gård beviljas till enskild skogsägare. Som enskild skogsägare räknas också skogsägare med sin egendom på aktiebolag eller handels- och kommanditbolag.

 

Licens för pcSKOG Proffs beviljas för kunder som använder programmet i kommersiell verksamhet, t.ex. skogsförvaltare, entreprenörer, kommuner, planproducenter, mäklare, banker och även skogsägare, enskilt eller på bolag.

 

Med användare avses den individ som av kunden får rätt att använda den aktuella produkten för kundens egna interna verksamhetsändamål.

 

Kunden har rätt att möjliggöra användandet av produkten för ytterligare användare, som tillhör samma juridiska person som kunden, genom att kunden förvärvar ytterligare licenser för dessa.

 

Kontakta pcSKOG för information kring licenser vad gäller till exempel flera arbetsställen, koncerner, hosting och/eller ASP-lösningar.

 

Produkten är endast avsedd att användas på datorer, med de operativsystem och de medlevererade komponenter, som angivits i systemkraven för aktuell produkt och version.

 

Överlåtelse

 

Kunden får inte utan skriftligt godkännande från pcSKOG överlåta, kopiera, hyra ut, låna ut, sälja eller på annat sätt avyttra produkten och tillhörande tjänster. Det är inte heller tillåtet att överlåta avtalet till tredje part eller exportera produkten utan skriftligt godkännande från pcSKOG. Detsamma gäller om kunden blir fusionerad eller försatt i konkurs.

 

Servicevillkor

 

Villkoren gäller service både för produkter där avtal om service är obligatoriskt (s k abonnemang) och för produkter där avtal om service är frivilligt (s k serviceavtal, även benämnt Avtalsservice).

 

Servicevillkorens omfattning

 

Avtalet gäller endast service för den produkt och under den tid som specificerats på fakturan. Avtalet gäller endast under förutsättning att kunden betalar serviceavgiften samt att kunden har förvärvat licens för produkten enligt villkoren i detta avtal.

 

Ytterligare användare

 

Avtal om service tecknas alltid för det totala antalet användare som kunden har licens för.

 

pcSKOGs rättigheter

 

pcSKOG förbehåller sig rätten att förändra systemkrav och produktspecifikation för framtida versioner av produkten.

 

pcSKOG skyldigheter

 

pcSKOGs skyldigheter omfattar att:

• tillhandahålla service under separat angivna tider. Service utförs, efter pcSKOGs val, via internet, e-post, fax, brev eller telefon.

• kunna ta emot anmälan om fel och utföra service under separat angivna tider. Felanmälan kan lämnas per telefon under gällande servicetider eller via e-post/fax/internet dygnet runt.

• medverka till att återställa dataregister från senaste säkerhetskopian med rimliga insatser och mot gällande timersättning.

Alla insatser från pcSKOG sida ska stå i rimligt förhållande till årsavgiften.

Begränsningar i pcSKOGs skyldigheter

pcSKOGs skyldigheter omfattar inte att:

• ge instruktioner eller utbilda användarna om nödvändig information finns i produktens dokumentation, hjälptexter, arbetsgångar, på internet eller i andra media,

• göra kundspecifika anpassningar i produkten,

• avhjälpa fel som uppstått på grund av åtgärder utförda av annan än pcSKOGs personal, ovarsam hantering eller felaktig användning,

• avhjälpa fel som uppkommit av orsaker utanför pcSKOGs kontroll såsom t ex strömavbrott, fel i operativsystem, fel i hårdvara, fel i drivrutiner, fel orsakade av virus, trojanska program, makron eller fel i periferienhet,

• utföra arbete som måste göras på grund av att aktuell säkerhetskopia saknas,

• ge fri produktsupport om data hämtats från eller lämnats till produktens databas på ett sätt som inte godkänts av pcSKOG. Produktsupport kan i dessa fall ges mot gällande timersättning. Fri produktsupport upphör även om produkten används på andra datorer, andra operativsystem eller med andra medlevererade komponenter, än vad som angivits i systemkraven för aktuell produkt och version. Begränsningen gäller endast produktsupport. Rätten till uppdateringar, nyhetsbrev etc enligt detta avtal kvarstår.

 

Kundens rättigheter

 

Avtal om service innebär att kunden har följande rättigheter:

• Produktsupport, dvs utökad hjälp och möjlighet till mer ingående frågor/hjälp om produkten som behövs för produktens användande. I viss begränsad omfattning kan även enklare frågor som rör operativsystem, skrivare, nätverk mm som behövs för produktens användande besvaras. Produktsupporten gäller senaste versionen av det aktuella programmet.

• Uppdateringsgaranti, vilken innebär att pcSKOG under avtalsperioden kostnadsfritt tillhandahåller rättningar samt alla nya officiella versioner av produkten. Versioner görs i första hand tillgängliga via internet men kan också, på kundens begäran och mot en extra kostnad, skickas per post.

pcSKOG åtgärdar anmälda produktfel som på ett allvarligt sätt påverkar funktionen hos produkten, så snart det är möjligt. pcSKOG förbehåller sig dock rätten att avgöra när och hur ett fel ska rättas samt när och hur en åtgärd ska utföras, eftersom pcSKOG är den som har överblicken av konsekvenserna av en rättning/ändring/åtgärd.

pcSKOG åtgärdar fel som inte på ett allvarligt sätt påverkar kundens användande av produkten och/eller produktens funktion, tidigast vid nästa officiella version av produkten.

• Nyheter via pcSKOGs hemsida, e-brev eller brev.

 

Kundens skyldigheter

 

För att pcSKOG ska kunna ge service är kunden skyldig att:

• utse en kontaktperson. Kontaktpersonen ska vid kontakt med pcSKOG kunna uppge sitt kundnummer och på förfrågan även produktens serienummer/licensnyckel,

• följa de instruktioner som finns i produktens dokumentation och de instruktioner som pcSKOG eventuellt har givit,

• säkerhetskopiera regelbundet enligt vedertagna principer samt säkerhetskopiera före varje serviceinsats från pcSKOG utan speciell uppmaning från pcSKOG,

• installera den senaste versionen av produkten för att undvika och avhjälpa eventuella fel,

• kontrollera och förhindra att dator, operativsystem, program och datafiler innehåller s k virus, trojanska hästar m m,

• på egen hand söka information som kan ha betydelse för kundens verksamhet samt att förse pcSKOG med aktuella företagsuppgifter såsom postadress, telefonnummer, organisations- eller personnummer, kontaktperson och aktuell e-postadress,

I de fall pcSKOG begär in en säkerhetskopia för åtgärd svarar kunden själv för leverans till pcSKOG och pcSKOG svarar för leverans till kunden. Om det blir nödvändigt med servicebesök hos kunden, och parterna är överens om detta, debiteras kunden kostnader för arbetstid, restid, resekostnader, traktamenten mm enligt vid tillfället gällande taxor.

 

Avtalsperiod

 

Avtalsperioden är 12 månader, inklusive innevarande månad, från det att beställningen har mottagits och accepterats av pcSKOG. Vilken avtalsperiod som gäller för den aktuella produkten står specificerat på fakturan.

 

Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader vid varje avtalsperiods upphörande. Om kunden inte önskar förlänga avtalet ska pcSKOG kontaktas innan den nuvarande avtalsperioden går ut. Om uppsägningen kommer pcSKOG tillhanda efter innevarande avtalsperiods utgång, och material för det nya avtalsåret har skickats ut, ny version installerats, licensnyckel hämtats eller om kunden har tillgodoräknat sig service inom den nya avtalsperioden, accepteras inte uppsägningen.

 

Avtalets upphörande

 

Avtalet om service upphör efter meddelande från ena avtalsparten till den andra enligt följande:

 

Uppsägning - Kunden kan när som helst säga upp detta avtal. Uppsägning innebär att förlängning inte kommer till stånd. Den i förskott erlagda avgiften återbetalas ej.

 

Hävning - pcSKOG kan häva detta avtal om kunden är i dröjsmål med betalning av avgifter, är på obestånd, är försatt i konkurs eller av annan anledning inte kan fullfölja sina betalningsförpliktelser. pcSKOG äger även rätt att häva avtalet om produkten/tjänsten inte längre är tillåten enligt lagstiftning eller myndighetsbeslut eller utgår ur sortimentet. Den i förskott erlagda avgiften återbetalas ej.

 

Avtalsbrott - Om kunden bryter mot detta avtal har pcSKOG rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

 

Avgifter och betalningsvillkor för avtal om service

 

Avgiften är baserad på ett rimligt användande av produkten och för så många användare som avtalet medger. Avgiften betalas i förskott. Betalning för kommande avtalsperiod ska vara pcSKOG tillhanda innan den nya perioden påbörjas. Tjänster som inte omfattas av avtalet debiteras kunden per timme enligt gällande prislista. Minsta debiterbara tid är en timme.

 

Avgifter, t ex fraktkostnad för planerade leveranser per post, debiteras i samband med fakturan enligt de villkor som vid var tid tillämpas av pcSKOG. Moms tillkommer på angivna priser.

 

Dröjsmålsränta är av Riksbanken fastställd referensränta plus åtta procentenheter. pcSKOG förbehåller sig rätten att ändra priset för själva avtalet för kommande perioder samt ändra priserna för varor och tjänster under gällande avtalsperiod.

 

Upphovsrättigheter

 

pcSKOG är ägare till alla upphovsrättigheter till produkten/tjänsten eller har avtal med andra upphovsmän i den grad produkten innehåller källkoder som pcSKOG inte har upphovsrättigheterna till. Detta gäller även den dokumentation, såväl elektronisk som tryckt, som hör till produkten. Kunden får inte göra förändringar i produktens kod, t ex disassemblera eller dekompilera produkten.

 

Dokumentation

 

All dokumentation, t ex handbok, elektronisk handbok och andra instruktioner, räknas som en del av produkten/tjänsten och omfattas av samma regler om upphovsrätt som själva produkten.  Dokumentation levereras normalt som elektronisk handbok tillsammans med produkten.

Kunden har möjlighet att separat köpa extra handböcker, dock aldrig i fler exemplar än antalet användare kunden har förvärvat licens för.

 

Information

 

pcSKOG tillhandahåller i första hand viktig information kring produkten via pcSKOGs hemsida, www.pcskog.se. Efter pcSKOGs val kan information också lämnas via e-post eller brev.

 

Ansvarsbegränsning

 

pcSKOG friskriver sig från allt ansvar för varje personskada, sakskada eller förmögenhetsskada som kan följa direkt eller indirekt av pcSKOGs åtagande enligt detta avtal. Eventuell ersättning kan aldrig bli större än den erlagda avgiften för produkten/tjänsten. Detsamma gäller även vid driftstörningar, såväl planerade som oplanerade.

 

Person- och företagsuppgifter

 

pcSKOG hanterar alla personuppgifter enligt PUL (personuppgiftslagen). Mer information finns att få hos pcSKOG på telefon 046-159560.

 

Reklamationsvillkor

 

Reklamation av produkt/tjänst eller invändning mot erhållen faktura måste vara pcSKOG tillhanda inom 10 dagar från mottagandet, dock senast 14 dagar efter fakturadatum. Reklamation görs på telefon 046-159560 eller via e-post pcskog@pcskog.se. Returer och leveranser till oss ska skickas med Postens företagspaket och sker på avsändarens bekostnad och risk. Produkter som är speciellt beställda för en kund kan inte returneras.

Sekretess

 

Ingen av parterna får lämna ut uppgifter som är skyddade enligt lagen om skydd för företagshemligheter i annan utsträckning än vad som krävs på grund av lagändringar, myndighetsbeslut, för att kunna utföra service enligt detta avtal eller om andra parten godkänt förfarandet. Part förbinder sig att informera sina anställda och eller konsulter så att sekretess iakttas.

Övrigt

 

I och med att kunden godkänner detta avtal godkänner kunden att pcSKOG använder hos sig registrerade uppgifter, postadresser och e-postadresser för utskick av information som har betydelse för användandet av produkten samt information om övriga produkter som kan ha betydelse för kunden. Som bevis på avtalet gäller kundens faktura eller kvitto.

pcSKOG förbehåller sig rätten att göra förändringar i detta avtal inför en ny avtalsperiod.

 

Force majeure

 

Parts åtagande gäller med reservation för händelser utanför parts kontroll såsom krig, terrordåd, arbetskonflikt, sabotage, eldsvåda, vattenskada, inbrott, myndighetsingripande eller liknande som försvårar eller omöjliggör för part att utföra service eller vidtaga åtgärder.

 

Tvist

 

Tvist angående detta avtal ska i första hand avgöras genom medling av parterna utsedda representanter. Om parterna inte lyckas nå en överenskommelse ska tvisten slutligen avgöras av Lunds Tingsrätt med tillämpning av svensk lag.