Urval gör det möjligt att söka efter specifik information om planen. Du kan selektera fram sådan information som annars kan vara svår att se och analysera utifrån hela materialet.
Klicka på knappen Urval.
Du kommer då till dialogen Skapa ett urval av avdelningsdata, trädslagsdata samt föreslagna och utförda åtgärder.
I dialogen till vänster finns länkar där du först väljer vilken grupp som urvalet skall göras från. Alternativen är: Avdelningar, Trädslag, Föreslagna åtgärder, Utförda Åtgärder, eller Beskrivningskoder och kommentarer. Vilken grupp som väljs är beroende av vilken typ av information du söker.
Information baserat på hela bestånd, t ex areal, ålder eller huggningsklass, finns i gruppen Avdelningar.
Information baserat på ett eller flera av de ingående trädslagen i beståndet, t ex trädslagsfördelning, diameter eller medelhöjd, finns i gruppen Trädslag.
Information baserat på åtgärder, t ex planerade gallringar och slutavverkningar finns i gruppen Föreslagna åtgärder.
Urval i Avdelningar, Trädslag, Föreslagna åtgärder och Utförda åtgärder kan kombineras. Man gör alltså ett urval på det redan gjorda urvalet. Det skulle som exempel kunna vara att selektera alla bestånd mellan 90 och 120 år som innehåller minst 70% tall, tillhör målklassen PG samt har sluttavverkning föreslaget som åtgärd.
Klicka först på den grupp du vill göra urvalet från.
Oavsett vilken grupp du väljer kommer en dialogruta att öppnas där du kan ange dina urvalskriterier. För grupperna Avdelningar, Trädslag, Föreslagna åtgärder och Utförda åtgärder ser dialogrutan likadan ut. Det enda som skiljer är vilka valbara Fältnamn de innehåller. Exemplet visar urval utifrån avdelningsdata.
Börja med att välja det Fältnamn du vill göra urvalet i, t ex Ålder. I rutorna för Intervallstart och Intervallslut anges de gränsvärden du vill ha för urvalet, t ex 90 till 120 år, ange då 90 i rutan för Intervallstart och 120 i rutan för Intervallslut.
Beroende på vilket fältnamn du väljer kommer rutan/rutorna där du anger dina urvalskriterier att se olika ut.
För fält som endast innehåller siffror kommer Intervallstart och Intervallslut att visas t ex Ålder. Detta betyder att endast siffror skall matas in.
För fält som innehåller både siffror och text visas rutan Fältvärde t ex Ståndortsindex.
Om du anger ett Fältvärde kan du även välja om värdet skall vara i Exakt överensstämmelse, Överensstämmelse i början eller Överensstämmelse i del med det du söker efter.
Exakt överensstämmelse betyder att det Fältvärde du anger måste stämma exakt med det du söker efter. Anger du ordet Gallring kommer endast avdelningar som innehåller just det ordet att hittas.
Överensstämmelse i början betyder att du i fältvärde endast behöver ange det första bokstäverna i det du söker efter. Anger du bokstäverna Gall kommer avdelningar med Gallring, Gallring löv, Gallring barr osv att hittas.
Överensstämmelse i del betyder att det du anger i Fältvärde endast behöver finnas i någon del av det du söker. Anger du bokstäverna avv kommer avdelningar med Föryngringsavverkning, avverkning ÖF, osv att hittas.
Skiftkänslig sökning betyder att programmet skiljer på stora och små bokstäver
Icke överensstämmande poster betyder att programmet hittar allt som inte stämmer överens med det fältvärde du angett.
Underfliken Alla visar alla tillgängliga sökbara fält. Underfliken Sökta fält visar en förteckning över de fält, som ingår i urvalet.
Visning
Om ett urval är gjort på Trädslag eller Åtgärder kommer endast de poster som motsvarar urvalskriteriet att visas. Detta innebär att om t ex en avdelning har 50 % Tall och 50 % Gran, och ett urval på Tall görs kommer endast Tall att visas i trädslagsfälten på avdelningsdata. För att visa alla trädslagsposter på en avdelning behöver du bocka i alternativet Visa samtliga trädslag/föreslagna åtgärder/utförda åtgärder för valda avdelningar.